Må man skrive ”jeg” i en akademisk opgave?

Ifølge Signe Skov, skrivekonsulent ved Københavns Universitet, er det tilladt at bruge ”jeg” de steder i opgaven hvor det rent faktisk er opgaveskriveren der gør noget (http://hum.ku.dk/uddannelser/vejledning/sprogtest/). Dvs. særligt i indledning og på det vurderende niveau, samt i opgavens afslutning, herunder i diskussions– og konklusionsafsnit.

I disse afsnit er det ligefrem mest præcist at bruge ”jeg”, idet du introducerer stof, fremlægger din metode eller samler op på dine analyser. Her kan du således, med ro i sindet, skrive ”jeg analyserer i det følgende…” eller ”på baggrund af…konkluderer jeg at…”.

Ved at skrive ”jeg” viser du, at du formår at forholde dig kritisk til dit stof. Du udviser altså selvstændighed, hvilket giver point i en akademisk opgave!

Hav i mente, at når du skriver ”jeg”, skal det være et ”fagligt jeg” der tager stilling til nogle faglige spørgsmål. Du må nemlig ikke skrive ”jeg synes”, ”jeg mener” eller ”jeg har det sådan, at…”, da der i så fald vil være tale om irrelevante, subjektive tilkendegivelser, som ikke hører hjemme i en akademisk kontekst. Sagt med andre ord: når du fx skriver ”jeg er sikker på, at..” eller ”jeg tænker” er det udtryk for din egen personlige holdning, som din opgaves læser, fx medstuderende – og især vejleder og censor – (lidt groft sagt) ikke kan bruge til noget.

Så tag din akademiske hat på og skriv ”jeg” som et ”fagligt jeg” (og ikke et ”Paradise Hotel jeg”) i afsnit hvor du tager stilling til faglige problemstillinger, samt træffer valg som du kan argumentere for.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *